Bildeblogg: Lek i hagen med kompiser

Mistanke om løpetid på gang….

_________________________________

Idag våknet jeg med skikkelig hodepine, har vel ligget feil med nakken eller noe. Så jeg orket rett og slett ingen tur i skogen i dag. Men hunden må jo få bevege seg og få mosjon fordet, så løsningen ble å kalle inn noen lekekompiser til hagen vår og la dem få fullt utløp for energien der. Det er bedre med skikkelig vill lek i hagen og løping der, enn å tusle en sakte tur i bånd pga båndtvangen ute nå.

Først ut på play-date i hagen her var Joker, Alaskan Malamute x Siberian Husky miksen til naboene over gata. Vi kjenner dem jo godt, så jeg gikk bort og ba om å få låne med meg valpen hjem til hagen for litt lek og utfoldelse. Det var selvfølgelig helt greit :- ) Joker har fått merkbart mer energi nå, og orker faktisk å løpe litt, han også. Han har nå fått godt med mat i en uke. Det vil nok ta flere uker før han begynner å få energinivået valper vanligvis har, men det kommer seg. Han og Yatzi leker veldig fint sammen, og han er en tøffing. Det ligger i rasene han har i genene sine, de er tøffinger, de :- ) Noen ganger syns jeg Yatzi kanskje “tygger” litt vel mye på han, han er jo bare 11 uker gammel (født i uke 3), så da avleder jeg litt og fjerner henne så han får summet seg litt. Men han ser ikke ut til å ta på vei for det om Yatzi “knøvler” han ned i bakken og tygger på pelsen hans, han er like blid og fornøyd og går etter henne overalt. Han går ikke sin vei eller noe, som jeg ville tro han ville gjøre om han ønsket fred. Og det hadde han vel gjort om han syns det ble i meste laget med lekingen?

Jeg hadde Joker her i en times tid omtrent, så begynte jeg å tenke at han snart måtte få hvile litt, men tenkte ennå mere lek kunne passe Yatzi. Selv om det var bare 4°C ute, så var det sol, og med dunjakke på og stående i solskinnet (ikke i skyggen, det var kaldt) så tenkte jeg at jeg holder ut en halvtime til ute. Så jeg tilkalte enda en lekekompis; Alex, og han kom på besøk kort etter. Det viste seg raskt at han egentlig ikke likte noe særlig at Joker var der, for Alex liker best å ha damen sin i fred. Til tross for at Joker har “valpelisens” og ikke utgjorde noen trussel, så likte altså ikke Alex hans tilstedeværelse. Det var forsåvidt greit, jeg tenkte det var på tide å levere Joker hjem igjen uansett, han er jo ikke så gammel og sikkert sliten. Han har jo ikke det største energinivået pga sultingen han har vært utsatt for, så han trengte å gå hjem og hvile litt. Han var på do i hagen vår også, begge deler, så jeg leverte en “ferdig luftet” hundevalp hjem igjen 🙂

En episode som inntraff rett før Joker ble levert, fikk meg til å stusse litt. Han snuste Yatzi bak, og plutselig klatret han opp og begynte å ri på henne. Lille tassen! Rent instinkt. Jeg tenkte kanskje han hadde fått for mye lek og var blitt stresset, og hannhunder avreagerer ofte med å ri på ting når de har høyt stressnivå. Vel, han ble levert hjem kort etter, og jeg tenkte ikke mer over saken.

Alex ble kjempefornøyd over å få damen sin i fred, og først lekte de på vanlig vis med masse vill løping frem og tilbake. Men så begynte Alex plutselig å vise interesse for bakenden til Yatzi han også. Merkelig at han ikke gjorde det med en gang, men først etter en stund med lek. Men når han først hadde begynt, var han litt påtrengende, og forsøkte å ri på Yatzi han også. Først bare flyttet Yatzi seg så han datt av, men etterhvert ble hun litt lei det, og snerret litt etter ham. Så lekte de litt igjen, og jeg rakk å begynne og tenke at “det var det hele”, men så begynte han på nytt. Da var han enda mer påtrengende, og insisterte på å ri på Yatzi hele tiden. Det var da gått rundt en halvtime, så jeg bestemte meg for at det var nok leking for i dag. Jeg hadde vært ute i 1½ time med Yatzi, og hun hadde løpt omtrent hele den tiden, så det var nok mosjon og lek for i dag. Hentet båndet til Alex og tok med meg Yatzi og gikk og leverte han hjemme.

Da vi kom til huset der Alex bor, møtte vi naboen til Alex; en Parson Russell terrier-hann ved navn Pondus. Og gjett hva han gjorde da han møtte Yatzi da….? Snuta gikk rett i baken på henne og så begynte han også å elge seg litt innpå. Da var jeg ikke i tvil lengre; den tredje hannhunden (inkl en valp) som prøver å ri på hunden min? Her er det løpetid på gang! Det er litt tidlig, jeg hadde ikke ventet det før i slutten av måneden, evt i begynnelsen av mai kanskje. Siste løpetid startet rundt 20. oktober, og det er 5½ mnd siden.  Jeg trodde det skulle gå 6 mnd fra den forrige løpetiden sluttet, jeg.

En undersøkelse av Yatzi da vi kom hjem, avslørte egentlig ingenting. Ingen hovenhet og ikke noe synlig blod eller noe – kun hannhundenes interesse som kan røpe at noe er i ferd med å skje. Så da får vi holde øye med tingenes tilstand i tiden fremover og kontrollere daglig.

Jeg skriver i overskriften at dette er en bildeblogg, så her følger rundt 15 bilder som er tatt i dag. Først lek med Joker og så med Alex etterpå.

About Sheltiedogs
A Norwegian dog owner with two shelties

Leave a comment