Yatzi 11 måneder, snart et år gammel! :)

Tiden flyr som kjent, og Yatzi er i dag hele 11 måneder gammel. Hvor ble valpetiden av? Hun ble så fort voksen! Snart er hun et helt år! Vi har det så utrolig fint sammen, og Yatzi er en herlig hund å ha. Hun er bare snill dagen lang, vennlig, lettlært og lydhør. Snakker vi til henne, hører hun, og hun vil ingenting annet mer enn å være nær oss og sammen med oss. En fin egenskap når vi er ute på tur, det! : )

Vi feiret 11 måneders-dagen i dag med et kjøttbein, som hun attpåtil fikk lov å ha i sofaen mens jeg tok bilder 🙂 Nå må jeg tenke ut hva hun skal få i bursdagsgave den dagen hun runder 1 år om bare en måned! Noe ekstra stas! Hva skal vi kjøpe da? Kyllingkjøtt? Jo, det høres ut som en god plan!  :- )

Det blir ikke så veldig lange turer å gå nå om dagen, for det er det rene sjansespillet å gå turer. Pga det er is, is og atter is overalt på bakken. En kveld skled jeg og slo meg noe fryktelig, snøen hadde lagt seg forrædersk som et tynt lag og skjulte den skumle isen under. Så for å unngå skader, har jeg nå kuttet ut de stedene det ikke er strødd. Det blir kun å gå på vanlige gang-veier i området nå. Har funnet en tur-rute jeg kan gå da, men det tar bare en drøy halvtime å gå den. Litt kort egentlig. Men de har helt sprengt i stykker den fine turruten jeg hadde mot Siggerud (den jeg lagde “et foto i timen” blogger av), for der bygges det på Q4 feltet. Etter hva jeg har hørt, så har byggherren lovet å reparere turveien så den går an å bruke igjen senere, og det får vi håpe de gjør. Men på det industriområdet de skal bygge på feltet i skogen, vil det jo nødvendigvis bli en del trafikk til og fra, så biler og spesielt lastebiler vil være nødt til å krysse turveien…. så den er blitt litt ødelagt, den fine tur-ruta der! Senere når byggingen er ferdig og industrifeltet er i normal bruk, må jeg passe på å ta hunden i bånd når vi nærmer oss Q4 avkjøringen. Før var det fritt frem hele veien til Siggerud, og det var kun syklister man måtte evt passe seg litt for.

Når våren kommer og all isen og snøen forsvinner fra skogsstiene, skal jeg begynne og utforske litt mer av skogområdene som Langhus og Ski kommune faktisk har å by på. Luftfoto viser jo at det er kilometervis, kanskje milevis, med skog å ta av her, og det er da nødt å være turstier enkelte steder der? Jeg utforsket ikke så veldig mye i fjor våres og sommer, for da var Yatzi såpass liten valp at vi måtte begrense lengden på turene litt. Men denne våren og sommeren er det fritt frem, nå er hun voksen, så jeg håper nå at jeg kan finne “en rute” eller tursti som tar om lag en time å gå. Det er passe lang tur for “hverdagsbruk” :- ) Det hadde og så vært fint om jeg fant en tur-sti/rute til som er omtrent en mil lang tilsammen, til bruk på de dagene jeg vil gå skikkelig tur. Gleder meg veldig til det blir bart på bakken og varmere i været ute! Da skal vi være masse ute i skogen, Yatzi og jeg! ♥

About Sheltiedogs
A Norwegian dog owner with two shelties

Leave a comment