Stell av sheltie-pels

Jeg synes jeg har vært veldig flink til å børste Yatzi fra første dag hun kom i hus, og har aldri funnet en floke på henne. Har brukt børsten spesielt godt under og bak ørene og bak “albuene”, siden det er steder som er “beryktet” og velkjente for å tove seg pga de myke, tynne hårene der. Det vet jeg jo veldig godt, husker det fra collien vi hadde da jeg var barn. Og det står jo også nevnt overalt der man leser om pels-stell av shetland sheepdoger og collier.

Men så i går krafset jeg litt ekstra godt etter “i dybden” med fingrene bak ørene hennes, og fant noe rart. Et par små klumper i pelsen! Tover helt inntil huden, der jeg ikke har børstet hardt nok og dypt nok ned mot huden, så ikke piggene på børsten har nådd inn godt nok. Usj altså, jeg som trodde jeg hadde vært så flittig med børsten! Det har jeg jo forsåvidt, men jeg burde brukt kammen jeg har til akkurat pelsen rundt ørene! Jeg utstyrte meg med børste, karde og kam med stålpigger, og satt i sofaen og fikk med møysommelig arbeid pirket opp og løst opp tovene bak ørene til hunden. Hunden syns åpenbart det var greit å bli stelt med selv om det lugget litt, for hun satt i ro og fant seg i det. Men jeg holdt i mot på tovene så det ikke skulle gjøre vondt når jeg dro og pirket i dem med tennene på kammen. Til slutt var alt gredd ut, og min dårlige samvittighet for dårlig pels-stell lettet litt :p

Jeg skal kjøpe en balsamspray for hund, som jeg kan bruke når hun har dusjet, og spraye litt ekstra på steder der pelsen lett tover seg. Forhåpentligvis gjør balsamen (som ikke skal skylles ut) at hårene senere ikke tover seg fullt så lett. Hittil har jeg ikke brukt noen som helst form for balsam, kun shampoo, når hunden har blitt vasket. Men jeg vet hvilken jeg skal kjøpe da; Ice on Ice fra Chris Christensen. Man leser jo på nett på hundeforumene hva som anbefales av merker til pels-stell, så da så! 🙂

Denne kammen brukes til å fjerne floker bl.a. bak ørene

Yatzi’s ører ser litt morsomme ut for tiden. Det stritter hår i alle retninger fra dem, og ikke sånn en frisert sheltie skal se ut, hehe 🙂

Jeg har spart linker til et par hjemmesider som tar for seg pels-stell av nettopp sheltie, det er nyttig å ha for en nybegynner. Jeg vet jo ikke helt hva som skal klippes og hvordan, på rasen. Det må læres, og da er det utrolig nyttig at snille mennesker som deler kunnskapen sin med andre har lagt ut masse bilder og forklaringer på nett. Jeg har funnet denne siden og denne.  Samler gjerne opp flere linker om temaet om jeg finner dem! :- )

Jeg prøvde meg såvidt med saksen rundt ørene hennes i går, men da begynte hun plutselig og vri og åle seg, noe som gjorde det helt håpløst å klippe noe riktig. Tror det ble litt skamklipt her og der, hehe…. godt at det vokser ut igjen! Jeg ble ikke ferdig heller, jeg lot det være, og ser heller om jeg finner en bedre dag å ta det på. Det jeg absolutt kunne trenge og ønsker meg (julegave???) er et stellebord for hund med galge! Det jeg først så, var en annonse under hundeutstyr på Finn.no, et stellebord for hund fra Petworld, og det kostet ikke så forferdelig mye. Men nok egentlig; ca 1500 kr. Men det var bare det ene, jeg har sett flere, som har kostet en halv formue. Man ser noen av dem her hos Hund1. Men det er vel sammenheng mellom pris og kvalitet der også som med alt annet, tenker jeg, så det bordet jeg har sett til 1500 kr er kanskje bare sånn passe kvalitet? Men noe mer penger enn det vil jeg ikke legge i det, for jeg driver tross alt ikke med det i stor stil. Noen driver f.eks. med utstillings-stell av andres hunder og i tillegg sine egne osv., og da skjønner jeg godt at det legges en del penger i utstyret, når man bruker det mye.

På bildet under her, ser man hvordan det ser ut på Yatzi før jeg herpet litt med saks:- ) Jeg har ikke noe bilde av henne etter at jeg forsøkte å småklippe litt, for jeg prøvde å ta noen nå under blogg-skrivingen, men hun bare la ørene helt flate bakover når jeg sa “sitt” til henne. Det hadde hun ikke lyst til, og selv om hun adlød og satte seg, så viste hun at hun helst ikke ville sitte pent modell ved å legge ørene flatt bakover og se helt “flat” ut og smiskende. Det hun egentlig ville, var å styrte bort til hagegjerdet ved siden av porten, og snuse ut i lufta for å glo etter far og sønn i huset (som nettopp har reist). Så hun peip litt og bare la ørene bakover som for å si “kan jeg få gå nå”, så jeg fikk ikke tatt noe godt bilde. Droppet hele greia. Får ta det en annen dag, jeg var uansett ikke ferdig med å stusse rundt ørene. Fjoner står fremdeles opp her og der :- ) Lille sjarmtrollet mitt! ♥

ETTER-REDIGERT: Jeg har nå tatt’n helt ut og bestilte meg en bok på Amazon.com:

An illustrated guide to SHELTIE GROOMING! 🙂 Dette blir spennende!

I går kveld var det noen i området som avfyrte fyrverkeri, hørtes det ut som. Det kom en rekke smell og siden døren sto åpen her, hørtes det godt inn i stuen. Jeg lot som ingenting og holdt øye med Yatzi i øyekroken, for å se om hun reagerte på det. Et lite forvarsel om hva som venter oss nyttårsaften, tenkte jeg. Men hun fortsatte med det hun holdt på med, å leke med en av lekene sine (tauknute) og hun reagerte ikke i det hele tatt på smellene. Det overrasket meg egentlig litt, for hun er jo veldig obs på hva som skjer ellers f.eks. utenfor hage-hekken vår, forbipasserende som lager lyder osv. Hun har begynt å bjeffe mer utenfor nå, fordi hekken har begynt å miste blader og nå ser hun mer og mer av hva som skjer utenfor på veien også. I motsetning til ellers i hennes unge liv, der den mannshøye hekken vår stort sett (så lenge hun kan huske) har stått tett av grønt bladverk, som sperrer for utsikten. Hun har hørt hva som skjer, men ikke sett noe. Jeg har lurt litt på om hun kanskje ville vise seg å være en sånn type som er livredd for smell og raketter, men hun overrasket meg stort i går da jeg hørte smellene. Ikke en eneste reaksjon, ikke et bjeff eller noe. Hun puslet bare videre med det hun holdt på med i stua.

Jeg hadde tenkt å kjøpe denne cd’en som heter Sounds Scary, og spille den av i passelige intervaller på først lavt volum og så gradvis litt høyere fremover mot nyttårsaften, da den inneholder en hel rekke typiske lyder som hunder er kjent for å reagere på. Men nå ser det jo ut til at jeg ikke trenger det… jeg tror vi drøyer det, og ser hva som faktisk skjer på nyttårsaften. Kan hende hun ikke reagerer i det hele tatt, siden det gikk så bra under smellene i går.

About Sheltiedogs
A Norwegian dog owner with two shelties

4 Responses to Stell av sheltie-pels

  1. mye mulig 😉
    jeg var ingen fan før jeg hadde gjort det noen ganger. Da begynte hun jo og bli riktig fin, istedet for skamklipt 😛

    • Sheltiedogs says:

      Hehe, du sier noe. Men amatører har vi vel alle vært en gang. Litt inspirert av å lese andres fine tema-blogger om det, så jeg bestilte meg en bok på Amazon i dag faktisk, som heter “Sheltie grooming”! DEN skal bli spennende og prøve seg frem med! 🙂

  2. Så søt sheltie du har!
    Og pelsstell er jo så gøy! Tror nok min sheltie skulle ønske at jeg ikke syntes det var fult så gøy 😛

Leave a comment