Triks-trening

Jeg har lært Yatzi enda et nytt triks, og det er skikkelig moro å lære dem inn. Forbløffende å se hvor fort en hund egentlig forstår hva vi mener! : -)

De to første triksene var “snurr” (snurrer rundt i en piruett) og så “tunnel”  (går gjennom/mellom bena mine og ut på andre siden, og kommer rundt til forsiden igjen). Disse har jeg repetert ofte, for å være sikker på at de sitter og at hun virkelig kan dem, før jeg gikk videre til det neste og tredje trikset. Med triks mener jeg altså ting som ikke er direkte “matnyttige” å kunne, sånn som kommandoene sitt og dekk osv er.

Det tredje trikset jeg fant ut at jeg ville lære henne var den klassiske “rull rundt”. Jeg bruker klikker under trening, men jeg er nok ikke “perfekt klikkertrener”, fordi jeg blander metoder. Under treningen med Yatzi bruker jeg nemlig lokking, for å vise henne hva jeg vil hun skal gjøre. Det går fort og greit. Om jeg skulle vente til hun rullet rundt av seg selv, som man “skal” gjøre under free shaping og klikkertrening, så ville det tatt en evighet. Da må man jo gå rundt og glane på hunden og passe på å klikke hver gang hun “tilfeldigvis” legger seg ned og ser ut til å ville rulle seg rundt etter eget påfunn. Det skjer ikke ofte, og jeg er rett og slett ikke tålmodig nok til å bruke shaping. Fikser ikke helt “å forfølge” hundens bevegelser i dagesvis for å fange de riktige øyeblikkene, så derfor bruker jeg det som faller lettest for meg; jeg bruker altså lokking. Dermed får jeg inn ønsket bevegelse med det samme, den stunden jeg står der og ønsker å trene. Jeg bruker godbiter og lokket hunden til å rulle rundt, noe som ikke tok mange forsøkene egentlig. Det var måten og stedet jeg ledet godbiten over kroppen hennes på som var avgjørende. Over magen, tett nedpå og så bak. Da dreide hun hodet og rullet så rundt for “å følge etter” godbiten, og akkurat i det hun vipper rundt under en rulling, så klikker jeg. Klikk = DER gjorde du det riktige! Så kommer selvsagt godbiten øyeblikket etterpå. Vi trente litt på dette nye trikset senest i formiddag på stuegulvet, og da kom jeg på at jeg kan jo ta noen nye bilder til bloggen samtidig.

Om bare et par dager er Yatzi akkurat 6½ mnd, og vi har det utrolig trivelig sammen. Hun er så snill! 🙂

I dag kunne jeg forresten lukke døra bak meg, gå til postkassa, stå og vente litt før jeg gikk tilbake, og ingen piping eller bjeffing hørtes bak den lukkede døra :- ) Hun tåler ikke være alene hjemme uten å lage skikkelig leven, for vi har jo ikke øvd på det tidligere. Jeg er jo ikke i jobb men er hjemme hver dag året rundt, så det har ikke vært prekært å trene på hjemme-alene. Men nå i det siste har jeg begynt å øve litt i det små likevel, for det kan være situasjoner der vi alle tre i familien ønsker og dra, og det ikke er lov å ha med hund. Som f.eks. til kjøpesenteret eller på kino. Så derfor har jeg startet hjemme-alene-trening gradvis og veldig i det små. F.eks. sånne kort-korte turer ut, som når jeg bare går til postkassa eller søppelkassen. Tidligere lot jeg døra stå åpen bak meg, så hunden fulgte alltid etter til hagegjerdet og sto der og tittet over kanten på meg. Så det ble ingen hjemme-alene-trening av det da liksom. Men nå har jeg altså begynt å eksludere henne fra det, ved å ganske enkelt la henne være igjen inne bak lukket dør. Hun prøver selvsagt å følge etter meg ved å smette ut døren når jeg åpner den, men jeg kommanderer henne i sitt, og så går jeg fort ut. Da blir hun værende. Hun spretter sannsynligvis opp i det døra lukker seg, men hun hindres iallefall i å smette ut mellom bena mine når jeg skal gå ut hvis hun sitter på baken 🙂

Her er noen bilder jeg tok under treningsrunden vår på stuegulvet i dag. Vi trener ikke dette trikset ute når det regner som nå, gidder ikke måtte dusje pelsen etterpå :p

Yatzi sitter klar og venter – “Hva slags triks vil du jeg skal gjøre nå?”

Første del av “Rull rundt”

Andre del av “Rull rundt” – her er hun kommet rundt på ryggen

Og her er tredje og siste del av rullingen rundt. Nå vanker det belønning! : -)

About Sheltiedogs
A Norwegian dog owner with two shelties

Leave a comment